خانه / اخبار / ۱۲ اصل کار گروهی در گفت و گوی شفقنا با مهدی رحیمی

۱۲ اصل کار گروهی در گفت و گوی شفقنا با مهدی رحیمی

TeamWorkبعضی از افراد تصور می کنند که موفقیت شغلی آنها فقط تابع درستی عملکردهای شخصی آنهاست در حالی که این تصور به ویژه در دنیای امروزی با تمام پیچیدگی ها و پیشرفتش در کنار افزایش کار گروهی و اهمیت دادن به این این نوع کار کردن تصور اشتباهی است. افراد کم کم به این نتیجه می رسند که باید بتوانند به درستی و به دور از مشکلات در کنار هم کار کنند و پیروزی و موفقیت شغلی سازمان خود را تابعی از تلاش و همکاری گروهی بدانند نه شخصی.

مهدی رحیمی کارشناس مسائل مدیریت در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی در رابطه با کار گروهی بیان کرد: برای انجام کار گروهی یکسری پیش زمینه وجود دارد تا عده ای بتوانند بصورت گروهی کنار هم کار کنند. در یک سازمان وقتی عده ای دور هم جمع می شوند و با یک هدفی کار خود را شروع می کنند اشتراکاتی از قبل با هم دارند که ممکن است این اشتراکات در زمینه رشته تحصیلی، جنسیت، سن و سال و … باشد. وقتی کار شروع می شود، سازمان هدف گذاری انجام می دهد و این هدف گذاری دریک  پروسه کاری که سازمان تعریف می کند وظایف خود را برای خود تعریف می کند.

وی افزود: سازمان به اعضای خود یکسری شرح وظایف ارائه می کند اما در حال حاضر با توسعه کار و مدیریت در همه جای دنیا ـ در کشورهای پیشرفته بیشتر و متاسفانه در ایران کمتر ـ وظیفه تعین شرح وظایف بر عهده خود کارمند است یعنی کارمند سعی می کند ایده پردازی کند و در صورت موافقت و تایید مدیریت می تواند برای سود دهی بیشتر سازمان ایده خود را به کار قبلی اضافه کند.

رحیمی همچنین به ۱۲ آیتم و اصل در یک کار گروهی اشاره کرد و گفت: آیتم اول مهارتهای ارتباطی را شامل می شود، در شخصیت شناسی چهار نوع شخصیت داریم که از این میان دو شخصیت ارتباطشان ضعیف است و سعی می کنند در لاک خودشان فرو بروند، معمولا این افراد در کار گروهی سازمانی نمی توانند موفق باشند. اطلاعات عمومی و تخصصی نیز مورد بعدی است، هر یک از افراد در ابتدای کار، اطلاعاتی دارند، بخشی از اطلاعات نیز در جریان کار به عنوان آموزش های حین خدمت به آنها ارائه می شود تا همه اعضا همسنگ شوند. این تبادل اطلاعات به قدری صورت می گیرد تا افراد با همکاران خود در یک سطح قرار گیرند و حرفه ای با یکدیگر کار کنند و هدف در این آیتم این است که اختلاف سطح ها کمتر شود.

وی ادامه داد: از نظر جسمی و روحی نیز شخص باید مساعد کار گروهی باشد. در حال حاضر شرکت ها و سازمانها تست جسمی می گیرند اما به تست روحی توجه نمی کنند د.داشتن تفکر گروهی اصل چهارمی است که باید به آن توجه شود، شخص باید تمایل داشته باشد که در جمع کار کند. بسیاری از افراد هستند که استرس کار کردن در جمع را دارند، وجمع گریزند. چنین شخصی یا خود را برای کار در گروه آماده می کند یا قبل از شروع کار از گروه خارج می شود. همچنین وحدت رویه و تفکر فردی نیز اهمیت زیادی دارد، شخصی که می خواهد کار گروهی انجام دهد ابتدا باید خودش را بشناسد. نقاط ضعف و قوت و مهارتهایش را بداند و اطلاع داشته باشد که در چه زمینه ای می تواند مفید باشد و کار انجام دهد. این کار بر عهده روانشناس است یعنی قبل از استخدام درمصاحبه، یک روانشناس باید  توانایی های شخصی فردر را بررسی کند .

رحیمی اظهار داشت: آرامش فکری و نداشتن اغتشاشات فکری مورد بعدی است. آنچه که در حال حاضر در شهرهای بزرگ و شلوغ آسیب زننده است اغتشاشات فکری است، مثلا شخصی چندین ایده در ذهن خود دارد اما نمی داند کدام را می خواهد پیاده کند  خیلی ها را می بینیم که بیکار هستند در حالی که بیشترین مهارتها را دارند فقط نمی دانند از کجا شروع کنند. با یک برنامه ریز می توان ایده هایشان را یادداشت کرد و سر و سامان داد . شرایط محیطی نیز که اصل هفتم را تشکیل می دهد مهم است. مثلا شخصی می گوید ” به اجبار باید بروم و در جنوب کار کنم اما از گرمای جنوب متنفرم”؛ این عوامل محیطی بر روی روند کار و ارتباطات فرد تاثیر می گذارد، او را بدخلق تنبل و کم کار می کند و به گروه نیز لطمه می زند.

این کارشناس مسائل مدیریت از اصل هشتم با عنوان سازماندهی ارتباطی یاد کرد و افزود:

در بحث روابط کاری دایره ارتباطمان مشخص نیست. نود درصد نمی دانیم چگونه باید ارتباط برقرار کنیم و این ضعف است.ما  یک سازمان ارتباطی فردی و یک سازمان ارتباطی سازمانی داریم، از همان  ابتدا سیستم ارتباطی شخص و گروه باید مشخص شود. جنگ اول به از صلح آخر است، اگر سیستم ارتباطی فرد و سازمان با هم همخوانی داشته باشد می توانند با هم همکاری کنند. میل به یادگیری نیز در کار گروهی خیلی مهم است و در ایران در حد صفر است. ما از تمام افراد گروه می توانیم یاد بگیریم و همچنین به آنها یاد بدهیم، این میل به یادگیری و یاد دادن باید وجود داشته باشد . همچنین باید گفت که زندگی شخصی و ویژگی های فردی هر گروه برای خودش محترم است اما بین اعضای گروه باید احترام برقرار باشد که  در واقع به نوعی احترام به تجربه اعضا است.

 او صبر و استقامت را اصل دیگری دانست و خاطرنشان کرد: این آیتم حرف اول را می زند. ما تازه می خواهیم مسیری را که کشورهای پیشرفته طی کردند بپیماییم به همین خاطر باید حوصله بیشتری به خرج دهیم، عکس العمل سریع ممکن است برای خود فرد عمری پشیمانی به بار آورد در حالی که با صبر و گذشت مشکل برطرف می شود. در یک سازمان وقتی مشکلی پیش بیاید همه به هم می ریزند و برای حل آن تلاش می کنند. برای حل یک مشکل باید صبر کرد.

رحیمی  تفکر دموکراتیک و جمع محوری را نیز آخرین اصل یک کار گروهی عنوان کرد و گفت: اگر هرکس حرف خودش را بزند سنگ روی سنگ بند نمی شود، حتی مدیر هم نباید حرف خودش را القا کند مدیر هماهنگ کننده است. این تفکر از اینجا شروع می شود که اعضای گروه دور هم جمع می شوند ایده های خود را کنار هم می گذارند، اکثریت آرا پروژه ای می شود که می خواهد این گروه را ادامه بدهد. در چنین حالتی چون خود اعضا انتخاب کننده هستند نسبت به کار دلبستگی و انگیزه بیشتری دارند. در این حالت دیگر دستوری وجود ندارد.

منبع: شفقنا

همینطور ببینید

فیلم سینمایی Her

بررسی فیلم “Her” بر اساس فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم

تحلیل از : پوریا عبدی (مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر) فیلم Her داستان زندگی‌هایی‌ست که …