بازاریابی و فروش تلفنی، از راه های ارزان و موثر فروش محصول و خدمات می باشد. با وجود اینکه شبکه ی اینترنت و فضای مجازی گسترده شده، ولی هنوز « تلفن » از بهترین روش های فروش به شمار می رود.
در مذاکره و فروش تلفنی، فروشنده مستقیماً با مشتری تماس گرفته و کالای خود را به او معرفی می نماید. و بعد از آن می تواند روند فروش را تا تحویل کالا و پس از آن پیگیری و کنترل کند. همه ی این اتفاقات به صورت غیرحضوری و از طریق تلفن انجام می شود. به شرطی که این فرآیند مطابق اصول درست بازاریابی تلفنی اجرا شود و گرنه باعث آزار مشتری شده و موثر نیست!
در یک تماس تلفنی موثر، بازاریاب با مشتری خود گفتگو کرده و چرخه ارتباط را کامل می کند. اطلاعات بین این دو رد و بدل شده و باخورد مناسب از مشتری دریافت می شود. و طبق این روال می توان برای فروش نهایی برنامه ریزی کرد.