خانه / روابط عمومی / نوروز مهربانی و همدلی

نوروز مهربانی و همدلی

در سال جدید، نیاز به آرامش و نشاط در جامعه احساس می شود!

(گفتگوی شفقنا با مهدی رحیمی)

پایگاه خبری شفقنا طی فراخوانی آحاد مردم، مسئولان، سیاستمداران و سلبریتی ها را دعوت کرد تا در کمپینی به مناسبت نوروز به نام «نوروز مهربانی و همدلی» شرکت کنند و هر آنچه در توان دارند بگذارند تا به افراد محروم نیز کمک شود. بدین منظور طی گفت و گوهایی که با افراد مختلف داشته ایم نظر آنان را در این خصوص جویا شدیم.

مهدی رحیمی، تحلیل گر مدیریت و ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، درمورد کمپین نوروز مهربانی و همدلی عنوان کرد: « نوروز مهربانی و همدلی» کمپینی بسیار خوب، وسیع و جامع است. بحث کمپین ها کمک برای نوروز مورد جدیدی نیست و از قبل نظیر جشن نیکوکاری بوده است و به نظرم در این نوروز با توجه به شرایط اقتصادی بیشتر از سال های قبل نیاز به این کمک ها است و انشاالله مردم خوبمان همانند گذشته، در این کار خیریه بزرگ شرکت می کنند.

نوروز امسال چگونه باید باشد؟

وی درباره این که نوروز امسال چگونه باید باشد نیز گفت: من به این قضیه از سه منظر نگاه می کنم. مدیریت، اقتصاد و ارتباطات؛ اولین نکته این است که آغاز سال می تواند نقطه شروعی باشد برای عهدهایی که قبلا بستیم. قبل از شروع سال نو یکسری قرار برای خودمان می گذاریم که در سال جدید چه کنیم و یکسری اهداف را مشخص می کنیم. وقتی در نوروز زمین نو می شود انسان ها نیز باید از اول شروع کنند.

او افزود: بهتر است قبل از اینکه سال تمام شود لیستی برای خودمان تدارک ببینیم و جدول اهداف داشته باشیم و تمام اهداف شخصی، گروهی، خانوادگی، کاری، تحصیلی و … را که می خواهیم در سال جدید انجام دهیم یادداشت کنیم. البته باید به آن طبق زمان برنامه بدهیم و اهدافی را که در دسترس هستند تعیین کنیم. بهار سال جدید از سال های پیش متفاوت تر است چون شرایط فرق کرده و کارها سخت تر شده است ولی ما می توانیم با برنامه ریزی به یکسری از اهداف برسیم.

رحیمی ادامه داد: سعی کنیم اهدافی را انتخاب کنیم که قابل دسترس باشند و به عبارتی از قدم های کوچک شروع کنیم و تغییر را در خودمان آرام آرام ایجاد کنیم. باید با خودمان قرار بگذاریم که بتوانیم زمانمان را بیشتر از قبل مدیریت کنیم تا بتوانیم بیشتر کار کنیم و هدفمندتر پیش برویم.

نوروز خوب داشتن یک نوروز خوش است

این تحلیل گر خاطرنشان کرد: سال ۹۷ از نظر اقتصادی سال سختی بود و خیلی از مردم دچار مشکل شدند. به هر حال این اتفاق با هر دلیلی افتاده است اما آنچه که برای ما مهم است این است که در آستانه سال جدید چه نوروزی داشته باشیم و سالمان را از نظر اقتصادی چگونه شروع کنیم. در یک نوروز خوب مهم داشتن یک نوروز خوش است، یعنی ما احساس خوشحالی و خوشبختی کنیم و این کاملا بی ربط با ابزار و امکانات است، مهم حس ما است.

رحیمی تصریح کرد: اگر ما در سالیان سال در نوروز یکسری اقلام می خریدیم و یکسری کارها را انجام می دادیم سعی کنیم که برای نوروز ۹۸ کمی ساده تر باشیم چون شرایط اینطور ایجاب کرده است. هر یک قدمی که از این جهت برداریم خیلی کمک کننده است نه تنها برای خودمان بلکه برای دیگران؛ جالب است که کمپینی با مضمون پذیرایی ساده در نوروز به راه افتاده است. مهمانی که برای دید و بازدید نوروزی می آید به چیزی که فکر نمی کند این است که چگونه می خواهند از او پذیرایی کنند یعنی خودمان هستیم که برای خودمان یکسری موارد را قرارداد کردیم.

نوروزی ساده و ارزان

او ادامه داد: مهم دید و بازدید و با هم بودن است. حتی با یک چای به تنهایی نیز می توان لحظاتی را کنار یکدیگر سپری کرد. ساده بودن به وضع اقتصادی خودمان و کشور کمک می کند و از گران شدن و تورم بیش از حد نیز جلوگیری می کند. اگر کالایی از لیست خرید برای مدتی حذف شود تورمش هم قطعا از بین می رود. مثلا آجیل که قیمتش بسیار گران شده اگر نباشد هیچ اتفاقی نمی افتد و آسمان به زمین نمی آید. ما می توانیم با هر چیزی که توانش را داریم از مهمانانمان پذیرایی کنیم و یک نوروز ساده و ارزان را پیش ببریم.

این تحلیل گر مدیریت گفت: به هر حال قیمت ها بالا رفته و توان خرید افراد کمتر شده است. ما باید سعی کنیم که اصل قضیه را حفظ کنیم یعنی اگر قرار است سفر برویم، می رویم ولی سفر ارزان تر یا اگر قرار است اقلام پذیرایی از مهمان ها را در عید نوروز تامین کنیم ارزان تر و ساده تر این کار را انجام می دهیم اما اصل قضیه یعنی ریشه نوروز که بر مبنای کنار هم بودن و سپری کردن لحظات خوش است پابرجا باقی می ماند.

برخی توان حداقل ها را هم ندارند!

رحیمی تاکید کرد: به هر صورت بسیاری از افراد هستند که توان حتی حداقل ها را نیز ندارند، پس ما بیاییم با ساده کردن نوروز به آنها کمک کنیم و هزینه هنگفتی را که می خواستیم صرف خرید آجیل کنیم به بی بضاعتان هدیه دهیم. به قول حافظ: در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است/ خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی.

او با اشاره به بحث فضای مجازی نیز عنوان کرد: تغییر سبک زندگی مجازی ما باید از اولویت کارهایمان در سال جدید باشد. دنیای مجازی می تواند اولین گام تغییر اخلاقی، ارتباطی و فکری ما باشد. در حال حاضر فضای مجازی حال و روز خوبی ندارد. کاربران ایرانی و کسانی که در فضای مجازی هستند احساس خوبی در این فضا ندارند. به همین خاطر می گویم باید تغییر را از اینجا شروع کنیم. برای سال جدید یک دنیای مجازی پاک، بدون دروغ و حاشیه داشته باشیم.

وی افزود: اکنون شرایط اقتصادی و اوضاع سیاسی کشور دشوار است. به هر حال خبرهای خوبی از گوشه وکنار شنیده نمی شود. ما همیشه در فضای مجازی غر می زنیم. غر زدنمان را کمتر کنیم. اخبار منفی و انرژی منفی را کمتر منتقل کنیم. در دنیای مجازی همه چیز به سرعت رشد پیدا می کند و ویروس وار جلو می رود. قبل از اینکه خبری را منتشر کنیم یا نظری بگذاریم به تبعات آن فکر کنیم که آیا این صحبت فضا را آرام تر می کند یا متشنج تر؛ یک دنیای مجازی داشته باشیم سراسر احترام؛ به یکدیگر ناسزا نگوییم، این کار به نظر من هیچ هزینه ای ندارد و فقط باید تصمیمش را بگیریم.

رحیمی ادامه داد: بسیاری از ما وظیفه نداریم که همه خبرها را منتشر کنیم. ما خبرنگار و خبرگزاری داریم که درست و طبق اصول و چهارچوبی روی یک مسئله کار می کنند. در دنیای مجازی اگر احساس کنیم که چیزی وظیفه ما نیست خیلی زا مسائل حل می شود. در حال حاضر با بحران فضای مجازی رو به رو هستیم، مخصوصا در شرایط حال حاضر، نیاز جامعه است که حاشیه ها و دروغ ها کمتر و احترام ها بیشتر شود.

هفت سینی که حالمان را خوب کند

این تحلیل گر ارتباطات خواستار شد: بیایید هفت سینی داشته باشیم که حالمان را خوب کند و در کنار عزیزانمان لذت ببریم. هفت سینی داشته باشیم که ما را به سمت پیشرفت و کمال سوق دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که هفت سین واقعی سال ۹۸ چه می تواند باشد گفت: اولین سین سادگی است. شرایط به گونه ای است که ما باید به سمت ساده تر شدن برویم. در سال جدید هزینه هایی که دست و پا گیر ما و بیهوده بوده را حذف کنیم، بنابراین نوروز امسال را با ساده بودن شروع کنیم. دومین سین ما سلامتی است. سعی کنیم به سلامتی جسم و مخصوصا روحمان اهمیت دهیم. نزدیک چهارشنبه آخر سال هستیم. هر سال در این زمینه بحث می شود، مصاحبه می شود و بارها گفته می شود. این سوال در ذهنمان باشد آیا سلامتی ما مهم تر از همه چیز هست یا نیست؟! اگر نیست، پس به سلامتی مان چوب حراج بزنیم و عیدمان را خراب کنیم! متاسفانه در ایام نوروز از جاده ها خبرهای خوبی نمی شنویم. امیدوارم که نوروز ۹۸ تصمیم بگیریم که سلامتی را برای خودمان و دیگران ارجح بدانیم.

رحیمی ادامه داد: سین سوم سخاوت و بخشش است. بخشندگی کنیم و تا جایی که می توانیم به دیگران کمک کنیم. البته کمک صرفا مالی نیست و در کنارش ببخشیم مخصوصا در دنیای مجازی، در این دنیا گویی انگار جنگ است. چهارمین سین ما سفر است. شرایط اقتصادی طوری شده است که خیلی از سفرها را به سختی می شود انجام داد ولی به نظر من سفر قابلیت انعطاف پذیری دارد، می توانیم همه ایران را بگردیم و متمرکز روی یکسری از شهرهای خاص نشویم. سین بعدی سرزدن به پدر و مادرها و آشنایان است، این نوع ارتباطات روح انسان را آرام تر می کند. ششمین سین سپری کردن درست اوقات یعنی همان مدیریت زمان و آخرین سین نیز سیر تغییر و تحول است.

این تحلیلگر ارتباطات خاطرنشان کرد: شبکه های اجتماعی، مطبوعات، خبرگزاری ها و صدا و سیما در ایام نوروز رسالتشان اگر از دیگر ایام سنگین تر نباشد به همان اندازه مهم است، چون فضای نوروز امسال فضایی است که مردم از یک سال سخت گذر کرده اند و به آرامش، شادابی و نشاط نیاز دارند و این نیاز در طبقات محروم به شدت بیشتر است، به همین خاطر رسانه ها به ویژه در حوزه مجازی باید در این زمینه بکوشند فضا را ملتهب و بحرانی نکنند و اجازه دهند این فشار از نظر روانی کمتر شود.

او ادامه داد: در کنار اینکه سعی می کنیم شادابی و انرژی مثبت را در جامعه افزایش دهیم کمپین های کمک و همراهی مردم نیز می توانند قرار بگیرند. سرعت انتقال محتوای غیرنقدی و غیرکالایی فضای مجازی و تاثیرگذاری اش می تواند نقطه شروعی برای این نوع کمپین ها باشد.

پیشنهادی برای آموزش از راه دور رایگان به محرومان

رحیمی با اشاره به اینکه کمک می تواند صرفا نقدی و غیرنقدی از نوع کالا نباشد در پایان پیشنهاد داد: کسانی را که بخواهند از طریق آموزش از راه دور به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت کمک کنند و به صورت رایگان خدمات آموزش از راه دور ارائه دهند حمایت می کنم. من خودم در این زمینه و در حوزه هایی که کار می کنم و توانایی تدریس و سخنرانی و مشاوره را دارم، اعلام آمادگی می کنم که بتوانم یک گره کوچک از مشکلات مردممان به ویژه جوانانمان که بضاعت ندارند به کلاس کنکور یا مشاوره مراجعه کنند باز کنم. امیدوارم درباره اینگونه خدمات که در بستر فضای مجازی و کسب و کار الکترونیک قرار می گیرد و از نظر سرعت و دقت انتقال خدمات نیز بالا هستند بتوانیم کمپینی را راه اندازی کنیم؛ در این زمینه اعلام آمادگی می کنم و از کسانی که می توانند بستر و امکاناتش را نیز فراهم کنند دعوت به همکاری می کنم.

لینک گفتگو با “شفقنا”

همینطور ببینید

« رسانه ها » ، داغ مردم را بیشتر نکنند!

نقش رسانه‌ها در مواقع بحران: « رسانه ها » ، داغ مردم را بیشتر نکنند! …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *