خانه / سخنرانی / چگونه یک سخنران و مذاکره کننده خوبی در زندگی شخصی و کاری خود باشیم

چگونه یک سخنران و مذاکره کننده خوبی در زندگی شخصی و کاری خود باشیم

Meeting1

– در دنیای امروز که عصر ارتباطات است، مهارت سخن گفتن و روابط عمومی یک ضرورت تلقی می شود. بطوریکه در بسیاری از مشاغل، گفتگوی مستقیم و غیرمستقیم با دیگران یک اصل مهم و حیاتی است که بدون آن نمی توان کاری از پیش برد.

توانایی برقراری ارتباط با مردم و صحبت کردن، اگرچه تا اندکی در وجود همه انسانها هست، اما برای هرکاری بایستی آموزش های خاص خود را دریافت کنیم تا بتوانیم در فعالیت های کاری موفق باشیم.

مهدی رحیمی ـ مدرس فنون سخنرانی و کنفرانس ـ در یادداشتی که در اختیار شفقنا زندگی قرار داده است به اهمیت فن سخنوری در زندگی شغلی و شخصی و همچنین چگونگی دست یافتن به این فن به ویژه به شکل مطلوب اشاره کرده است که در ادامه می خوانید.

کلمات و جملات ابزار کار شما هستند!

در سخنرانی و یا گفتگو، کلمات و جملات شما تعیین کننده و تبیین کننده اندیشه و اهداف شما هستند. هر جمله و یا حتی کلمه، مانند یک ابزار در کار شما ایفای نقش می کند. باید بدانید که چگونه و چه موقع و کجا از این ابزار که بی نهایت است، استفاده کنید. اما اگر این ابزار نابجا به کار برده شود نه تنها سودی نخواهد داشت بلکه به شما و موقعیت تان آسیب خواهد رساند.

هیچ کسی از ابتدا سخنران بزرگ نبوده است!

خوب سخن گفتن یک هنر است اما یادگیری آن بسیار ساده است، ساده تر از آنچه شما تصور می کنید. هیچ سخنران بزرگی از بدو تولد سخنران نبوده و تنها و تنها با تمرین روش های سخن گفتن، پیشرفت کرده و به جایگاه خوبی رسیده است، بنابراین علاقمندان به حضور در این عرصه باید بدون داشتن ترس و هرگونه افکار منفی، با یادگیری و تمرین برای رسیدن به مهارت سخنگویی تلاش کنند.

سخنرانی، آنقدرها هم سخت نیست!

همه انسان های سالم پتانسیل سخنگو شدن را دارند. همانطور که در زندگی روزمره مان با اعضای خانواده، دوستان، همکاران، همکلاسی ها و … به راحتی صحبت می کنیم، پس در فضایی حرفه ای تر هم می توان سخن گفت و افکار خود را در اختیار دیگران گذاشت. دیل کارنگی که از او به عنوان پدر فن سخنرانی نوین یاد می شود در کتاب آیین سخنرانی خود بارها به این نکته اشاره کرده که هر انسانی در ابتدای سخنرانی خود دچار استرس و دستپاچگی می شود و این طبیعی است. حتی بهترین ها هم روز اول سخنرانی را بسیار سخت گذراندند ولی به مرور به کیفیت کار آنها افزوده شد.

در اکثر مشاغل لزوم داشتن مهارت سخن گفتن احساس می شود

در بیشتر مشاغل، کم و بیش شما ناگزیر به ارتباط با مردم و صحبت کردن هستید. چه در سطح مدیریتی و کلان جامعه و چه در مشاغل خرد شما بایستی بتوانید با دیگران به گفتگو و مذاکره بنشینید و برای رسیدن به اهداف مثبت شغلی تان نظر دیگران را جلب کنید. سخن گفتن، هم یک مهارت عمومی است و هم یک تکنیک تخصصی. در برخی اوقات ممکن است شما برای پیشبرد کارتان نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر و دقیق تری داشته باشید. به فرض مثال فراتر از زبان مادری خود رفته و زبان خارجی بیاموزید تا از این طریق فعالیت خود را ادامه دهید.

در کل سخنرانی و کنفرانس، شامل نکات کلی و جزیی بسیاری است که آموزش آن در پیشرفت درسی و شغلی هر انسانی می تواند سهم عمده ای داشته باشد و علاقمندان بایستی به خوبی این نکات را فرا بگیرند تا از این مهارت مفید و ضروری بتوانند حداکثر بهره را ببرند.

سخن ما، بیانگر افکار ماست. وقتی فکر ما منظم و هدفمند باشد در نتیجه بیان ما نیز موثر خواهد بود. مهارت بیان و سخنرانی در اینجا اهمیت خود را نشان می دهد. بطوریکه ما حتی اگر بهترین و به روزترین مطالب و نکات علمی را در اختیار داشته باشیم اما نتوانیم آنرا به خوبی توضیح دهیم، در حقیقت هیچ کاری انجام نداده ایم.

موضوع صحبت کردن را مشخص کنید

انتخاب موضوع صحبت شما بسیار مهم است، به طوریکه ممکن است این انتخاب، یک سوم زمان آمادگی شما برای سخنرانی را مصرف کند. مهم این است که خودتان بدانید که چه می خواهید بگویید. اگر موضوع مناسب و مورد علاقه خود را پیدا کنید، به تدریج نکات و مطالب مرتبط با موضوع در ذهن شما منظم خواهند شد و شما می توانید به خوبی افکارتان را در جهت یک سخنرانی خوب و مطلوب، مدیریت کنید.

دانسته های خود را مدیریت کنید 

پس از انتخاب موضوع مناسب برای صحبت، باید مطالب خود را جمع آوری و دسته بندی کنید. افکارتان را با نوشتن منظم کنید سپس تمامی مطالب و یادداشت ها و نمودارها و … را در کنار هم قرار دهید. شما یک مجموعه اولیه از اطلاعات بسیار در اختیار دارید که با بررسی دوباره، می توانید این حجم زیاد اطلاعات را به چکیده ای از مطالب برای روز سخنرانی آماده کنید.

برنامه سخنرانی تان را طراحی کنید

برای هر سخنران محدودیت هایی وجود دارد که مهمترین آن «زمان» است. طراحی جدول زمانی سخنرانی شما و سایر برنامه ها می تواند کمک خوبی برای مدیریت بهتر زمان باشد. با داشتن برنامه ریزی می توان از کمترین فرصت سخنرانی، بیشترین بهره را برد. حتی اگر تنها ۱۰ دقیقه فرصت برای صحبت داشته باشید، در همین فرصت کم هم می توان به بهترین شکل، اهم مطالب را بیان کرد که داشتن این مهارت نیازمند تمرین بیشتر و برنامه ریزی زمان می باشد.

مطالب مهم سخنرانی خود را تعیین کنید

وقتی بدانید که دقیقا در مورد چه چیزهایی می خواهید صحبت کنید، به طور طبیعی با آرامش و تسلط بیشتری صحبت خواهید کرد. عناوین و نکات مهم سخنرانی تان را در برگه کوچکی یادداشت کنید و قبل از مذاکره و گفتگو با مرور آنها به آمادگی بیشتری برسید. این بهترین روش برای منظم کردن ذهن شماست که از پراکنده گویی و بی هدف در سخن گفتن شما جلوگیری می کند.

مهمترین وظیفه یک سخنران، داشتن آمادگی کافی برای صحبت کردن است که با برنامه ریزی و استفاده از روش هایی که گفته شد، سخنران آمادگی بیشتری برای ارائه یک سخنرانی مطلوب خواهد داشت و در نتیجه می تواند فکر خود را به خوبی به دیگران ارائه دهد.

منبع: شفقنا

همینطور ببینید

فیلم سینمایی Her

بررسی فیلم “Her” بر اساس فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم

تحلیل از : پوریا عبدی (مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر) فیلم Her داستان زندگی‌هایی‌ست که …