خانه / روابط عمومی / رحیمی در گفتگو با شفقنا: تقویت ارتباطات کلامی و دیداری؛ مهم ترین دستاورد نوروزی

رحیمی در گفتگو با شفقنا: تقویت ارتباطات کلامی و دیداری؛ مهم ترین دستاورد نوروزی

nowroozیک مدرس فن بیان و سخن وری، با پراهمیت دانستن ایام نوروز و دید و بازدیدهای نوروزی برای غلبه بر ترس و استرس ناشی از سخنرانی یا صحبت کردن در جمع به راهکارها و روش هایی برای بهبود این وضعیت و تقویت کردن ارتباط و سخنوری اشاره کرد.
مهدی رحیمی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی گفت: چون همیشه نوروز، سراغاز و نقطه آغاز است بسیاری از افراد نگاه دیگری به نوروز دارند و معمولا در این ایام تصمیمات زیادی برای زندگی خود می گیرند؛ در واقع برای سال جدید خود برنامه ریزی می کنند.
او در پاسخ به اینکه چرا برنامه ریزی ها و تصمیمات جدید در ایام نوروز انجام می شود؟ به طراوت نوروز و همچنین تبادل بین افراد در دید و بازدیدهای نوروزی اشاره کرد و توضیح داد: فضای آرام و طراوت نوروز ذهن افراد را باز می کند و فرد به ایده پردازی و خلاقیت می پردازد. همچنین ممکن است فردی ایده ای در ذهن خود داشته باشد و در ایام عید و در دید و بازدیدها با یکی از اقوام خود که در آن زمینه اطلاعات دارد صحبت کند و مشاوره بگیرد و در واقع تبادل اطلاعات رخ دهد.
این مدرس افزود: بسیاری از افرادی که می گویند بعضی از دید و بازدیدهای نوروزی جذاب نیست به این خاطر است که صرفا سلام و خداحافظی می کنند و هدفشان از دید و بازدید فقط دید و بازدید است در حالی که دید و بازدید پتانسیل های زیادی دارد و می توان موارد بسیاری را از آن استخراج کرد.
رحیمی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که می تواند شروع کننده ی یک تلاش خوب در ایام نوروز باشد این است که ما چگونه بیان و ارتباطمان را قوی تر کنیم. نوروز سنت های مختلفی دارد اما آنچه که بیش تر برای ما ایرانیان جذابیت دارد و زمان بیشتری را نیز به خود اختصاص می دهد دید و بازدید های عید است. در این دید و بازدید هاست که می توانیم دست آوردهایی داشته باشیم. علاوه بر اینکه در این دید و بازدید ها روحیه افراد تغییر می کند در حوزه ارتباطات، روابط عمومی و فن بیان نیز می توان به نکات مثبتی در این دید و بازدیدها رسید.
وی ادامه داد: دید و بازدیدها با انگیزه احوال پرسی، یکدیگر را دیدن و از احوال هم جویا شدن شروع می شود. همین احوال پرسی ها سبب می شود که اگر در این میان ارتباطی قطع بوده به واسطه این دید و بازدید دوباره برقرار شود و اگر ارتباط وجود داشته، قوی تر شود. همیشه این ارتباط اولیه در حد احوال پرسی اصلِ اولیه ی ارتباط است. دید و بازدیدهای نوروزی باعث می شود افراد احوال یکدیگر را جویا شوند و این احوال پرسی ها به نوعی فن گفتگو را تقویت می کند. فن بیان الزاما سخنرانی نیست بلکه صحبت های دوستانه در میان خانواده و دوستان نیز نوعی گفتگو و فن بیان است.
رحیمی یادآور شد: بسیاری از افراد با مشکل استرس و در جمع صحبت کردن دست و پنجه نرم می کنند اگر ما آنها در موقعیت های علمی وحرفه ای همچون همایش ها قرار دهیم این استرس به قدری سنگین خواهد بود که فرد نخواهد توانست از عهده آن بر بیاید و در اصل کار درستی هم نیست؛ مانند کودکی که از آب می ترسد و نمی تواند شنا یاد بگیرد و مربی او را در عمق ده متری می اندازند تا به اصطلاح ترسش بریزد که بسیار کار اشتباهی است.
این مدرس فن بیان بیان کرد که برای غلبه بر ترس و استرس سخنرانی می توان از جمع های خانوادگی که در ایام نوروز به وفور اتفاق می افتد استفاده کرد. وی همچنین اظهار داشت: دو نوع سخنرانی در جمع داریم یکی سخنرانی در جمعِ عمومی است که هر کدام از افراد ممکن است تخصصی داشته باشند و از نظر سن و رشته تحصیلی با هم سنخیتی نداشته باشند و دیگری سخنرانی در جمع گروه است که سخنران می داند همه اعضای گروه اشتراکات و اهداف تقریبا یکسانی دارند و همه آنها از صحبت های سخنران می خواهند به یک نکته یا نتیجه برسند. وقتی در یک جمع صمیمانه خانوادگی مثل دید و بازدیدهای نوروزی قرار می گیریم که گاهی اوقات این جمع های فامیلی به تعداد بالایی از افراد می رسد باعث می شود که استرس فرد با صحبت کردن در این جمع ها کاهش پیدا کند به همین دلیل برای افرادی که استرس دارند و خجالت می کشند در جمع صحبت کنند نوروز و دید و بازدیدهای شلوغ بهترین گزینه است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا استرس سخنرانی در جمع در فضای خانوادگی بیشتر از بین می رود تا در یک فضای حرفه ای؟ گفت: از آنجا که همه از دوستان و اقوام هستند اگر فرد در صحبت کردن خود دچار ضعف باشد خسرانی به او وارد نمی شود اما در یک جمع حرفه ای ممکن است با سخنرانی ضعیف موقعیتی را از دست بدهد که خسارتش خیلی سنگین تر است به همین خاطر جمع های خانوادگی و عمومی بهترین روش و مکان برای از بین بردن ترس ها و استرس های ناشی از صحبت کردن در جمع است.
این مدرس بهترین روش برای رفع استرس در هنگام سخنرانی و گفتگو را نیز اینگونه عنوان کرد: همیشه در سخنرانی به اصلِ تمرین اشاره می کنیم و می گوییم وقتی فردی می خواهد سخنرانی کند اول از همه با خودش صحبت کند، سپس با خانواده و اقوام و خویشاوندان. مطمئنا وقتی فرد با اعضای فامیل صحبت کند حتی اگر در مورد موضوعی صحبت کند که هیچکس از آن سر در نیاورد برایشان جذاب است چون شناخت و علاقه ای نسبت به فردِ سخنران از قبل بوده است اما در یک جمع غریبه تر ممکن است فقط افرادی که علاقه مند به موضوع مورد بحث باشند به سخنان فرد گوش دهند.
رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی فرد در بین جمعِ اقوامِ خود صحبت می کند یک تبادل دو طرفه اتفاق می افتد و در نهایت نیز یک طوفان مغزی ایجاد می شود. در گفتگو هایی که در ایام نوروز بین اقوام صورت می گیرد تبادل اطلاعات صورت می گیرد. بسیاری از نکات پژوهشی که من روی آنها تمرکز کردم موضوع اش را از میان همین صحبت های اقوام و خویشان در ایام نوروز کسب کردم. در فضای نوروزی شاید تبادل صحبت ها بتواند افراد را به اشتراکاتی برساند که در جهت آنها تصمیماتی بگیرند.
رحیمی بیان کرد: پایه ی انجیوها از خانواده و فامیل شکل گرفته است. وقتی یکی از افراد فامیل مشکل مالی دارد در دید بازدیدهای عید و به دنبال فن بیان است که دیگران متوجه مشکل او می شوند و در نهایت نیز سعی می کنند مشکل او را حل کنند، اگر فرد در مورد مشکل خود صحبت نکند هیچ کدام از این اتفاقات نمی افتد پس باید در مورد موضوعات صحبت و تبادل نظر کرد.
او در پایان ضمن بیان اینکه در دید و بازدیدهای نوروزی علاوه بر قوی تر شدن فن بیان ارتباطات چشمی نیز اتفاق می افتد گفت: یکی از اصولی که برای تمرین گویندگی افراد پیشنهاد می شود خاطره گویی است. وقتی فردی بتواند خاطره ای را به صورت جذاب بیان کند نشان می دهد بر بخش زیادی از بیان مسلط شده است. اینکه سخنرانان برتر می توانند جذاب صحبت کنند به خاطر این است که یکسری از نکات نظیر لحن و آهنگ صحبت کردن که برای شنونده جذاب است رعایت می کنند.

منبع: شفقنا

زمان انتشار : ۱۳ فروردین ,۱۳۹۵ | ساعت : ۱۴:۳۵ | کد خبر : ۱۴۴۴۰۵

همینطور ببینید

ازدواج کودکان (مصاحبه شفقنا با روانشناسان آکادمی گفتگو)

« اصلاحیه قانون منع ازدواج کودکان به کجا رسید؟! » گفتگوی شفقنا با کارشناسان روانشناسی …