بازاریابی ورزشی و تعریف صنعت ورزش
چیستی ارتباط صنعت و بازاریابی ورزش: به مجموعه فعالیت هایی که منجر به تولید محصولی خاصی شود صنعت آن محصول گفته می شود. مثل صنعت نفت، صنعت دامپروری، صنعت پوشاک، صنعت پتروشیمی و …
در نتیجه به فعالیتهایی که به تولید ورزشی بیانجامد «صنعت ورزش» گفته می شود، که با توجه به اشتراک آن با بازاریابی در ورزش، به آن «بازاریابی ورزشی» نیز می گوییم.
باتوجه به قابلیت های این صنعت در زمینه های مختلف، می توان از بازاریابی ورزشی (Sports Marketing) به عنوان یک صنعت توانمند و قابل اتکا یاد کنیم.
ظرفیت های مختلف اعم از ورزشی، سلامت، فرهنگی و هنری، تجاری و خدماتی در این صنعت وجود دارد که فعال شدن و به نتیجه رساندن هریک از این ظرفیت ها می تواند سودآور باشد. به همین خاطر صاحبان سرمایه به حضور در این عرصه بسیار راغب خواهند بود.
کشورهای توسعه یافته، توجه خاصی به صنعت ورزش دارند طوری که به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۲ درصد از تولید ناخالصی داخلی از ورزش تأمین می شود که در کنار صنایع بزرگ این کشور مثل نفت، سینما، گردشگری، بورس و … رقم قابل توجهی خواهد بود.
استفاده از ظرفیت رسانه ای و تبلیغاتی غول آسای ایالات متحده در راستای پیشرفت صنعت ورزش، آن هم نه فقط فوتبال، بلکه ورزش های بومی مثل راگبی و بیسبال و رشته هایی مانند بسکتبال و شنا، آنها را به قدرت بلامنازع ورزش دنیا چه در زمینه قهرمانی و چه در حوزه اقتصادی تبدیل کرده است. صنایع وابسته به حوزه ورزش مانند تجهیزات و البسه ورزشی نیز در آمریکا رونق فراوان دارد که سردمدار آن شرکت نایکی (Nike) می باشد. این شرکت درآمد سالیانه حدود ۳۵ میلیارد دلار دارد.
باتوجه به موارد ذکر شده، می توان از بازاریابی ورزشی (اسپورت مارکتینگ) به عنوان یک صنعت قابل رقابت با صنایع بزرگ نام برد و برای آن برنامه ریزی استراتژیک و بازاریابی تعریف نمود.
در قسمت های بعدی به جزئیات و توضیح کامل روش های بازاریابی و درآمدزایی این صنعت خواهم پرداخت.