خانه / مصاحبه‌ها / گزارش ایسنا در مورد سمینار «فیس‌بوک، شهر شلوغ» مهدی رحیمی

گزارش ایسنا در مورد سمینار «فیس‌بوک، شهر شلوغ» مهدی رحیمی

در سمینار «فیس‌بوک، شهر شلوغ» عنوان شد

از مرد اول جهان تا دروغ‌های بزرگ در فیس‌بوک

 

FaceBook-seminarفیس‌بوک، شهر شلوغ» عنوان سمیناری است که روز سه‌شنبه – ۱۴ مرداد ماه – با سخنرانی یک کارشناس و محقق رسانه در سرای محله فردوس برگزار شد؛ این کارشناس به بررسی نقش فیس‌بوک در دنیای امروز پرداخت و از چگونگی راه‌اندازی این شبکه اجتماعی توسط مرد اول جهان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این سمینار مهدی رحیمی، فیس‌بوک را به عنوان یک شهر و جامعه تعریف کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو این شبکه‌ی اجتماعی هستند.

او اعتماد به نفس پایین، مهارت اجتماعی (ارتباطی) ضعیف، جمع‌هراسی و نیاز به مطرح شدن را از موارد علل اعتیاد اینترنتی دانست و توضیح داد: تعداد کاربران زیادی در روز با یکدیگر در فضای فیس‌بوک صحبت می‌کنند، همچنین عکس‌های زیادی را منتشر می‌کنند که طبق تحقیقات به دست آمده‌ی روان‌شناسی بیشتر این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند.

این کارشناس و محقق رسانه و مطبوعات ادامه داد: افراد زیادی که در اینترنت دوستان زیادی پیدا می‌کنند شاید در دنیای واقعی دوستان کمتری دارند، همچنین بسیاری از افراد تمایلی به شرکت در مهمانی‌های خانوادگی ندارند اما در فیس‌بوک و در بیشتر گروه‌های مجازی اعلام حضور می‌کنند.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود تأکید کرد که در بیشتر موارد افراد در فیس‌بوک اطلاعات نادرست و غیرواقعی از خود را منتشر می‌کنند و درباره‌ی اطلاعات پروفایل خود دروغ می‌گویند.

رحیمی همچنین با اشاره به اینکه تویتر و اینستاگرام زیرمجموعه‌های شرکت فیس‌بوک هستند، عنوان کرد: هر فعالیتی که افراد در فیس‌بوک انجام می‌دهند درآمدی به جیب صاحبانش ریخته می‌شود، یک از درآمدهای هنگفت فیس‌بوک فروش اطلاعات به دولت و مردم است. درآمد فیس‌بوک در سال ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۸۷ میلیون دلار بوده است؛ ضمن اینکه فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴، شش هزار و ۸۱۸ نفر کارمند رسمی داشته است.

وی ضمن بیان اینکه ذات و شروع کار فیس‌بوک فعالیت علمی و پژوهشی بوده است، توضیح داد: مارک زاکربرگ متولد ۱۹۸۴ برای اینکه بتواند با دوستانش از خانه به راحتی مطالعه داشته باشد ایده راه‌اندازی فیس‌بوک را طراحی کرد، او در حال حاضر ۲۵ میلیارد دلار ثروت دارد و در سال ۲۰۱۰ نیز عنوان مرد اول جهان لقب داده شده است؛ لقبی که به افرادی مثل هیتلر و چرچیل داده شده است.

به گزارش ایسنا، در بخش‌های دیگر این سمینار ساختار پروفایل فیس‌بوک به صورت خلاصه بررسی شد و ارکان اصلی گروه‌های آن مدیریت گروه، اهداف گروه و اعضای گروه نام برده شد.

رحیمی نقش فیس‌بوک در مشکلات فردی (روانی)، محیطی، اقتصادی و امنیتی را بررسی کرد و گفت: مشغولیت ذهنی، افسردگی، از بین رفتن انگیزه و تلاش و ایجاد هیجانات کاذب، پارادوکس ادراکی، بیماری‌ها و سرگرمی‌ها از جمله موارد مشکلات فردی است.

وی افزود: در موارد محیطی نیز خانواده، همسر، دوستان و محیط کار مد نظر قرار می‌گیرد، استفاده نادرست از فیس‌بوک افراد را از خانواده، همسر و… دور می‌کند و در واقع فیس‌بوک به این چهار مورد آسیب می‌زند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: ازدواج فیس‌بوکی، دوست‌یابی، ایجاد یک محیط کار مجازی، بازاریابی و تبلیغات، برون‌سپاری و منابع آزاد، فروش، پرداخت هزینه‌های اینترنت، فیلتر، سیستم و… از دیگر دستاوردهای فیس‌بوک است.

به گزارش ایسنا، رحیمی از مرکز مطالعات استراتژیک آریا (بنیاد علوم رفتاری) که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دست آمده، در این سمینار آماری ارائه کرد که به شرح زیر است:

پژوهش درباره‌ی علت استفاده از فیس‌بوک از بین ۲۶۵۰ جوان بین ۱۷ تا ۲۶ سال نشان داده است که:

۸۰ درصد افراد برای سرگرمی و گذراندن وقت از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.

۱۰ درصد افراد برای پیدا کردن دوست در کشورهای دیگر.

۵ درصد افراد برای استفاده‌های علمی و فرهنگی.

و ۵ درصد افراد برای داشتن رابطه با جنس مخالف.

همچنین در بررسی ۸۴۵ پروفایل ۶۰ درصدشان دارای عکس‌های پروفایلی آتلیه‌ای و هزینه‌بر بوده است.

پژوهش درباره علت استفاده از فیس‌بوک از بین ۲۶۷۰ جوان تهرانی بین ۱۷ تا ۲۵ سال نشان داده است:

۵۵ درصد به علت بیکاری و عدم تفریح.

۴۵ درصد به خاطر انتقال موارد آموزشی.

۲۵ درصد برای پیدا کردن دوست یا همکلاسی قدیمی.

رحیمی همچنین متوسط سن نوجوان و جوان برای مراجعه به فیس‌بوک را ۱۶ تا ۲۵ سال در تهران و ۱۸ تا ۲۳ سال در شهرستان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حضور عموم در این سمینار آزاد بود، اجرای موسیقی زنده و پرسش و پاسخ از بخش‌های دیگر این سمینار بود.

رحیمی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره چگونگی برخورد والدین با فرزندانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، گفت: ابتدا باید خودمان بدانیم که فیس‌بوک چیست و خطراتش را نیز تجربه کرده باشیم. قطعا یک بزرگسال اگر در فضای مجازی برایش اتفاقی بیفتد راحت‌تر از یک نوجوان می‌تواند با آن برخورد و مقابله کند. همچنین باید به فرزندان خود راه درست را نشان دهیم و آن‌ها را همراهی کنیم نه اینکه کورکورانه او را از استفاده از فیس‌بوک منع کنیم.

منبع: ایسنا

همینطور ببینید

وبینار « صفحه آرای خود باش » – آموزش نرم افزار این دیزاین

شرکت ادوبی، چند سال است که نرم افزاری با عنوان «این دیزاین» برای کار صفحه …